Z lavice do akce

   


O iKAP II – Podnikavost

Projekt iKAP II (Implementace krajských akčních plánů II) realizuje Magistrát Hlavního města Prahy a na Univerzitě Karlově spadá pod Pedagogickou fakultu. Jednou z projektových podaktivit na Univerzitě Karlově je Podnikavost, které se ujalo Centrum pro přenos poznatků a technologií UK. Cílem podaktivity je poskytnout učitelům základních a středních škol příklady dobré praxe v podpoře mladých inovátorů: žáků, kteří mají chuť, vůli a dovednosti aktivně přistupovat k řešení problémů kolem sebe.

iKAP II – Inovace ve vzdělávání. Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_078/0021106 


XPODCASTYWORKSHOP:   NÁSTROJ SKUPINOVÉ KOMUNIKACEX

     Z lavice do akce! 


Série podcastů přináší inspiraci z oblasti podnikavosti ve výuce na ZŠ a SŠ.
Podcasty realizuje Inovační laboratoř Univerzity Karlovy působící pod Centrem pro přenos poznatků a technologií, pod vedením a koordinací Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

s

Na cestě k podnikavosti skrze divergentní myšlení

  září 2023    Veronika Šancová (zakladatelka a ředitelka organizace Prototýpci) 
  Představení organizace Prototýpci. Jak mohou rodiče a učitelé podporovat kreativitu dětí na základě jejich vlastních nápadů a rozvíjet jejich tvůrčí potenciál přirozeným způsobem.

s

Jak připravovat žáky na budoucnost práce

  září 2023    Přemysl Gubani (vedoucí kariérního centra, ČZU Praha) 
  Co můžeme dělat jako učitelé a rodiče, abychom žáky co nejlépe připravili na jejich pracovní budoucnost. Na čem skutečně záleží zaměstnavatelům? Jaké dovednosti budou důležité za 5, 10, 15 let?          

s

Jak v dětech probouzet lídry a inovátory skrz hraní her

  srpen 2023    Ondřej Mrkus (zakladatel projektu Playful.cz) 
  Jak používat hry ve vzdělávání a jak dětem zdravě dávkovat videohry a technologie.  

s

Dejme studentům důvěru a nechme je tvořit, dokáží skvělé věci

  srpen 2023    Patrik Seidl (ČVUT Praha) 
  Představení coworkingového centra Next Zone na Smíchovské SPŠ v Praze.  

s

Význam studentských parlamentů

  červen 2023    Matthieu Morin (VŠ student) 
  Na SŠ vedl Matthieu Morin nejspíše největší a nejvlivnější studentský parlament v celé České republice. Kolik lidí byl schopný do parlamentu dostat? Na koho měli vliv? Co všechno dokázali?

s

Hodnocení bez známek, reflexe v každé hodině, výuka skrze projekty

  květen 2023    Marek Adler (ředitel ZŠ Be Open, Praha-Hostavice) 
  Jak pracovat se žáky, abychom podpořili jejich podnikavost skrze zdravý přístup k chybám, pravidelné reflexe jednotlivých vzdělávacích aktivit a projektové myšlení.  

s

Rozvíjíme vášeň a zvědavost v technickém vzdělávání

  květen 2023    Jan Louda (IBM, specialista na budování vztahů s aktéry vzdělávacího systému) 
  O důležitosti probuzení vášně, zvědavosti a zodpovědnosti v rámci vzdělávání. Představení programu IOT laboratoř, který prostřednictvím projektové výuky spojuje technické vzdělání s podnikavostí.  

s

Jak ve výuce podnikavosti sjednotit učitele a vedení

  duben 2023    Jiří Beran (ředitel ZŠ a MŠ Višňové, vyučující fyziky, polytechniky, badatelství, finanční gramotnosti a podnikavosti) 
  Jak zavádět podnikavost ve škole v praxi a jak podporovat odvahu učitelů i vzájemnou podporu v kolektivu.

s

Jak hodnotit jinak než známkami

  duben 2023    Irena Zárubová (Schola empirica, metodiky KiVa proti šikaně a Skills Builder pro rozvoj měkkých dovedností) 
  O hodnocení v širším kontextu – jak z pohledu ocenění a práce s tím pozitivním, tak i s tím negativním, například ve vztahu k šikaně.  

s

Co může studentovi přinést účast v mimoškolní soutěži

  březen 2023    Ondřej Sukač (student Gymnázia Brno-Řečkovice; spoluautor aplikace Comenio ) 
  Mimoškolní soutěže pro středoškoláky – které jsou nejlepší? Co se v nich naučíte? Jak mohou studentům pomoci v jejich dospělém životě? 

s

JA učitelka podnikání roku 2022 sdílí své bohaté zkušenosti

  leden 2023    Jaroslava Knířová (SŠ technická a dopravní G. Habrmana Česká Třebová) 
  Představení programů organizace JA Czech, jako jsou JA Firma, JA Expo a JA Innovation Camp, jejichž cílem je inspirovat studenty a posílit jejich kompetence k podnikavosti.  

s

Jak používat hry pro rozvoj podnikavosti

  prosinec 2022    Linette Manuel (společnost Code Rebels – kroužky programování her pro děti) 
  Jak použít to nejlepší z her a herních principů pro rozvoj podnikavosti u studentů, aby je učení bavilo a odnesli si z něj více praktických dovedností do života.  

s

Sobě lídrem v DofE. Co zmůžou 3 hodiny týdně?

  prosinec 2022    Jarča Mrázová (vedoucí v programu DofE – The Duke of Edinburgh’s International Award) 
  DofE je výzva pro každého od 14 do 24 let, která účastníky přiměje pravidelně na sobě pracovat. O tom, co všechno se lze v programu naučit.  

s

Nová role učitele

  listopad 2022    Táňa Beránková Císařová (OA Praha 10, Heroldovy sady; platforma Učitelé z Marsu) 
  Jak s dnešními poznatky, technologiemi i konkrétními osobními zkušenostmi připravovat studenty co nejefektivněji na život, nehledě na požadavky současného systému.  

s

Jak nestíhání nahradit iniciativou

  říjen 2022    Dan Pražák (ZŠ Praha 7, Strossmayerovo nám.) 
  Nové výzvy ve vzdělávání – jak může inovace nad rámec základních povinností přinášet každý z nás tak, abychom si sami z výuky více odnesli a nakonec si ji i lépe užili.  

s

Změna začala odspodu a teď je s námi celá škola 

  září 2022    Petr Klínský (OA Praha 10, Heroldovy sady) 
  Projektová výuka – jak náročná je pro pedagogy; zkušenosti žáků a jejich rodičů.
Jak vzniká alternativní obor – proč je důležité se navzájem podporovat.  
  Doplňující odkaz  ► Youki Terada: New Research Makes a Powerful Case for Project-Based Learning (edutopia.org)

s

Jak podpořit ambice studentů a pracovat s jejich motivací

  srpen 2022    Sara Polak (FIT ČVUT, interdisciplinární tým CCHAOS) 
  Motivace – práce s ambicemi; jak podpořit studenty ve využití jejich zvídavosti k inovacím a k porozumění vlastním silným stránkám i jejich uplatnění v praxi.   

s

Jak na tandemovou výuku a představení alternativního programu EVA

  červenec 2022    Tomáš Vavrda & Taťána Beránková Císařová (OA Praha 10, Heroldovy sady; platforma Učitelé z Marsu) 
  Tandemová výuka – jak se pracuje ve dvojici učitelka-podnikatel.
Alternativní program EVA (ekonomická vzdělávací alternativa).
 

s

Podnikavost umožní dětem obstát v nestabilním světě budoucnosti

  červen 2022    Kateřina Lichtenberková (NPI), Tadeáš Bíbr (student Gymnázia Velké Meziříčí), Martin Vítek (NF vzdělávání a podnikání, Soutěž & Podnikej) 
  Podnikavost v širším kontextu – její důležitost, aplikace, jak ji zavést do školy a proč je důležitá z pohledu budoucího uplatnění studentů na pracovním trhu.  
  Doplňující odkaz  ► Joseph Pistrui: The Future of Human Work Is Imagination, Creativity, and Strategy (hbr.org) 

s

Zkušenosti z kurzu Rozjeď projekt v Inovační laboratoři Univerzity Karlovy

  květen 2022    Jan Veselý (Inovační laboratoř UK, EduFórum), Ondřej Mrkus (Q Designers) 
  Kurz Rozjeď projekt vede studenty především k tomu, aby „překonali sami sebe“, aby dokázali posunout svůj projekt od nápadu k realizaci a rozvinout tak vlastní kompetence k podnikavosti. 
   

XREALIZOVANÉ WORKSHOPY   STRO SKUPINOVÉ KOMUNIKACEX

     Z lavice do akce! 


 Vol. 3: Kruh jako nástroj skupinové komunikace 

  9. 11. 2022                      VÍCE

    Taťána Beránková Císařová a Veronika Haissingerová: Jak vzniklo téma „kruh“ v našich myšlenkách?
    Pavla Chadimová: Jóga – Jak se minimalisticky uvolnit a zrelaxovat před a po výuce?
    Jan F. Bím: Kruh jako nástroj skupinové komunikace. Praktická část – vytvoření kruhu a komunikace v něm. 

 Vol. 2: Podnikavost z lavice

  8. 6. 2022                         ►  VÍCE

  Jan Veselý a Ondřej Mrkus: 

    Představení kurzu Rozjeď projekt, který oba vedou na Univerzitě Karlově.
    Praktická ukázka zážitkové metody výuky.

 Vol. 1: Podnikavost z lavice

  15. 3. 2022                     ►  ZÁZNAM WORKSHOPU

    Kateřina Lichtenberková:  Výukové nástroje k rozvoji podnikavosti.
    Tomáš Vavrda a Taťána Šárovcová:  Tandemová výuka; jak začlenit podnikatele do učitelského sboru.
    Veronika Šancová:  Divergentní myšlení; prokrastinace vs. kreativita žáků.
    Romana Šloufová a Jana Doležalová:  Skills Builder českých pedagogů.
    Alena Putinová:  Praktické zkušenosti s vedením školních projektů.